waarom kruipt zout als je dat samen met water in een glas doet na verloop van tijd omhoog uit t glas?

wordt ook wel gebruikt als ritueel bij oa wicca, maar moet toch een natuurkundige verklaring voor zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Amadea
11 jaar geleden
? Zout lost in water toch op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ken t nog gekker vertellen, als k het water na verloop van tijd over giet in een ander glas en het zout in t ene laat zitten , dan kruipt ook in t nieuwe glas, zout omhoog...terwijl k daar geen zout in had gedaan( zal dan wel wat opgelost zout zijn, maar veel toch wel) was gewoon nieuwsgierig naar een wetenschappelijke verklaring hierover...

Antwoorden (2)

Nou ik heb altijd een glas met zout water staan maar ik heb niet het idee dat het zout omhoog uit het water kruipt.
Wel is het zo dat doordat het water verdampt het zout aan de rand van het glas blijft zitten waardoor het na verloop van tijd wel lijkt alsof het omhoog is gekropen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
k wou t eerst ook niet geloven, maar zag foto bij iemand en dacht , ff uitproberen....in t ene glas blijft t dus gewoon liggen en t andere niet ( zie andere reactie hier boven)
je hebt dit effect vooral bij ureum.
aan het grensvlak vloeistof/oplossing kristalliseert wat zout uit.
door capillaire krachten gaat de oplossing verder omhoog waar het praces zich herlaahd.

Hierdoor lijkt het of de oplossing omhoog kruipt.