Wat heb ik nodig om mijn achternaam te veranderen?

Ik weet dat je extra dingen nodig hebt en een goede reden. In mijn geval is dat een hele slechte relatie met mijn vader die vroeger dingen heeft gedaan die niet kunnen. Met mij, mijn moeder. Bovendien heeft hij aardig wat op zijn record staan bij de politie en daar wordt ik ook negatief op aangekeken bij serieuze zaken. Ik zal niet in detail treden, maar wat ik wil weten is: Hoeveel kost het, welke documenten moet ik hebben en heb ik op mijn 27ste nog steeds toestemming van hem nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het wijzigen van de achternaam kost € 835,-.

De procedure om uw achternaam te veranderen, loopt via het Ministerie van Justitie. In een speciale informatiebrochure van het ministerie leest u meer over de mogelijkheden, de procedure en de kosten bij het wijzigen van uw geslachtsnaam. U stuurt de volgende gegevens mee met uw aanvraagformulier:

geboorteakte(n) van de persoon wiens naam wordt gewijzigd,
akte van echtscheiding,
schriftelijke aanvraag van wijziging, en
voorziening ouderlijk gezag (via de rechtbank).

En nee, je hebt geen toestemming van je vader nodig. Zie in de bron voor de gemeente Utrecht maar het is overal hetzelfde. Kijk dus even bij je eigen gemeente. In de bron: let op de tabbladen bovenaan om alles te vinden wat je nodig hebt:
Beschrijving
Wat te doen
Voorwaarden
Kosten
Meer info
Bezwaar
Zie ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes!